Tijdens mijn mini-break in Bergen deze zomer kreeg ik een DM binnen van Stefanie. Zij had Business foto’s van mij langs zien komen op Instagram en vond die zo mooi dat ze ook wel zo’n shoot wilde. We spraken af om even te bellen ter kennismaking en in het telefoongesprek vertelde zij meer over zichzelf, haar bedrijf en over wat voor soort beelden zij graag wilde hebben. Het klikte, ik zorgde ervoor dat er een mail met de offerte haar kant op kwam en we prikten een datum.

Locatie

Stefanie had zelf al een fantastische locatie op het oog, maar die was toen wij de datum prikte nog niet beschikbaar om te boeken. Met een paar back-up locaties achter de hand kwam de shootdag in Den Haag snel dichterbij. Ergens rekende ik gewoon op die mooie plek, het Boutique Hotel La Paulowna, vertrouwend op de Law of Attraction. Die plek klopte namelijk exact met wat Stefanie graag wilde bereiken met de shoot: zakelijk en professioneel, maar niet zo formeel en passend bij haar brandingkleuren (groen!). De prachtige suite van het hotel heeft een groene bank en een groene muur, precies zoals het moest zijn dus.

Ik was al een poosje op zoek naar een fotograaf voor nieuwe foto’s voor mijn bedrijf. Ik ben het gezicht van mijn bedrijf en ben dan toch een beetje pietluttig. De persoon die mijn vorige foto’s had gemaakt, kon helaas niet. Ik kwam toen de foto’s van Chantal tegen en was gelijk enthousiast. Tijdens de shoot was Chantal heel relaxed en mee denkend waardoor we binnen no time de shoot er op hadden zitten. Ik ben heel blij met de foto’s. Ze laten zien wie ik ben op een frisse manier. Ze zijn niet te zakelijk, maar precies zoals ik ben.

Het plan

Onderdeel van de voorbereiding op de Business Shoot is het moodboard. Ik heb een moodboard voor Stefanie gemaakt met suggesties voor uitstraling en houdingen. Het visueel maken van de ideeën in mijn hoofd vind ik altijd onmisbaar, want het maakt het uitleggen een stuk gemakkelijker als je een voorbeeld kunt laten zien! Daarnaast hebben we besproken wat voor kleding geschikt zou zijn, hoeveel kledingsetjes bij het aantal foto’s handig was en bespraken wij verdere ideeën. Het meenemen van een laptop, boek en andere items die iets zeggen over jouw persoonlijkheid of werkwijze helpt om meer variatie in de beelden te krijgen en tegelijkertijd meer verhaal te vertellen met jouw foto. Stefanie heeft bijvoorbeeld een boek geschreven, die mag dan natuurlijk niet ontbreken tijdens de shoot.

Time to shoot!

Kort voordat de shoot stond gepland kreeg Stefanie het bericht dat de suite beschikbaar was! (Zie je, toch de Law of Attraction!) Dus de woensdagochtend van de shootdag stapte ik in mijn auto, zette de podcast van Thijs Lindhout aan en vertrok richting Den Haag. Ik vind het altijd heerlijk om een inspirerende podcast te luisteren onderweg, dat zorgt ervoor dat ik helemaal “aan” sta tijdens de shoot!

Eenmaal aangekomen konden we gaan starten met de shoot in de mooie suite die Stefanie had geboekt. We hebben de outfitopties in combinatie met de ruimte en meegebrachte spullen bekeken en een kop thee in de bar gehaald, want als theeleut mag een theetje niet ontbreken op de foto! Voordat we dus echt beginnen starten we even samen op door die inventarisatie, ik kijk waar het licht mooi is en we kletsen gezellig. Zo is het ijs gebroken en kunnen we ontspannen beginnen aan de shoot. Tijdens de shoot pak ik de leiding, zodat je weet waar je aan toe bent, hoe je moet zitten/staan etc. Wel zo fijn! Tussendoor laat ik altijd wat beelden zien die ik heb geschoten en overleggen we over eventuele aanpassingen of andere opties, zo doen we het echt samen.

We maakten gebruik van alle zitjes in de suite, hebben settings aan tafel gecreëerd en bij en op het balkon foto’s gemaakt. De outfits pasten we aan op de plek, waardoor je niet in pak ineens op de bank komt te zitten, want dat doe je normaal ook niet;). In zo’n anderhalf uur zat de shoot erop en hebben we alle variaties gemaakt die we wilden maken!

Het staat erop, en dan?

Stefanie en ik namen afscheid in Den Haag en ik reed weer terug naar Enkhuizen. Als de shoot erop zit maak ik bij thuiskomst altijd direct een back-up van de foto’s. Een Business Shoot lever ik binnen 7 dagen op en ik maak zo snel mogelijk na de shoot al de selectie, zodat je die binnen 3 dagen in je mail hebt. Wel zo leuk! Het proces van uitzoeken, selecteren en nabewerken gaat voor mij van start. Stefanies werk zat erop. Wat is het altijd leuk om alles terug te zien wat we gemaakt hebben tijdens de shoot! De gesprekken komen weer naar boven en ik voel opnieuw de vibe die er hing. Een foto is goed wanneer jij er relaxt op staat, het een verhaal vertelt en past bij wat jij wilt uitstralen. Natuurlijk: smaken verschillen en je kijkt altijd anders naar foto’s waar jij opstaat dan een ander, dus de definitieve selectie laat ik aan de klant.

De foto’s zijn klaar!

Ik mailde Stefanie dat de galerij voor haar klaarstond en dat zij de afgesproken 40 foto’s mocht gaan uitkiezen en daarbij bied ik altijd de optie aan om meer foto’s of de complete galerij af te nemen. Vrijwel direct kreeg ik antwoord op mijn mail: “You are very smart, zelf als ik heel miereneukerig ga selecteren kom ik bij LANGE NA NIET AAN DE 40! Dus doe mij ze allemaal maar! Ik vind ze echt top thanks!”. Een groter compliment kun je mij niet geven! En het leuke is: ik kom Stefanies foto’s nu vrijwel dagelijks tegen in haar post op Instagram, maar ook als foto in haar ads. Het plaatje klopt. Mission complete.

Greep uit de beelden van de Business Shoot, tekst gaat hieronder verder:

Over Mrs. e-commerce

Met haar bedrijf Mrs e-commerce zorgt Stefanie ervoor dat jouw webshop goed gaat lopen en je er daadwerkelijk geld mee gaat verdienen. Ze is tijdens haar studie in 2009 een webshop gestart omdat ze stage wilde lopen in New York. Dat ging in eerste instantie goed, maar er zaten toch wat haken en ogen aan. Ze is daar uiteindelijk mee gestopt en na haar studie aan de slag gegaan als webshop manager. Dat ging wel goed! “Dus toen ik op een kruispunt stond en het tijd was om te doen waar ik blij van werd, besloot ik webshop eigenaren te gaan helpen. Ik ben van mening dat je niet met maar 1 actie een succesvolle webshop kunt creëren. Je kunt veel geld in ads stoppen, maar als je webshop niet op orde is dan spoel je je geld door de wc. Mijn visie is dat je meerdere dingen met elkaar moet combineren en dat dan zorgt voor succes.” Stefanie helpt ondernemers door middel van coaching, een online training, een schreef een boek vol waardevolle informatie en tips.

Side note: Stefanie gaat als een speer met haar bedrijf en groeit haar jasje uit. Zo te gek dat zij zo hard aan de weg aan het timmeren is! You go girl!